Prin tot ceea ce facem la creșa Heidi urmărim să îi stimulăm pe copii să înveţe despre ei înşişi şi despre ceilalţi, să înveţe despre lume, despre mişcare şi despre comunicare. Iar pentru a atinge aceste scopuri avem Curricula Heidi pentru creşă. Curricula este un fel de hartă, după care ne ghidăm şi care ne spune cum putem să ajungem la destinaţia dorită. Unde dorim să ajungem? Avem 21 de obiective care acoperă toate cele patru domenii de dezvoltare.
Domeniul socio-emoţional – copiii învaţă despre ei înşişi şi despre ceilalţi – învaţă să aibă încredere în ei înşişi şi in adulţii care îi îngrijesc, să îşi gestioneze emoţiile şi comportamentul, să ţină cont de nevoile şi dorinţele altor copii, să facă parte dintr-un grup.
Domeniul dezvoltării fizice – copiii învaţă despre mişcare. Îşi dezvoltă abilităţile de deplasare şi echilibrul, precum şi îndemânarea.
Domeniul dezvoltării intelectuale – copiii învaţă despre lume. Îşi dezvoltă abilitatea de a-şi menţine atenţia concentrată, învaţă despre relaţiile cauzale, despre rezolvarea de probleme şi despre faptul că obiectele pot fi grupate mari, mici, albastre, fine, aspre etc. – cunoştinţe de bază pentru matematică
Domeniul dezvoltarea limbajului – copiii învaţă despre comunicare – să înţeleagă, să se exprime, să le facă plăcere să ia parte la conversaţii, să se bucure de cărţi şi poveşti şi să experimenteze desenul şi scrisul.
Cum învaţă copiii la Heidi?
La Cresa Heidi, copiii învaţă din rutinele şi prin experienţele care le sunt oferite. Bebe Heidi învaţă prin joc, la fel ca şi preşcolarii Heidi. Însă bebe Heidi învaţă foarte multe prin rutinele zilnice – învaţă cum să îşi poarte de grijă cu din ce în ce mai puţin ajutor din partea adulţilor, să se simtă capabil şi să aibă încredere în el însuşi şi ceilalţi. De aceea, în programul zilnic, rutinele sunt la loc de cinste – a reuşi să îţi dai singur jos geaca este un eveniment cel puţin la fel de important ca şi a reuşi să aduni 2 cu 2, sau să diferenţiezi animalele sălbatice de cele domestice. Bebe Heidi învaţă şi prin experienţele care îi sunt oferite – joaca cu jucăriile, imitând şi jucându-se de-a…, citind şi ascultând poveşti, interacţionând prin muzică şi mişcare, creând prin activităţi artistice, gustând şi preparând mâncare, explorând nisip şi apă, jucându-se afară.
Rutinele Heidi
Rutinele zilnice sunt o componentă esenţială a curriculei Heidi. Ele reprezintă oportunităţi de a stabili o relaţie apropiată cu copiii, de a le câştiga încrederea. Timpul petrecut cu fiecare copil în parte, atunci când acesta se desparte de părinţi, când îi schimbăm scutecul sau când se îmbracă, mănâncă sau adoarme, îl ajută să capete încredere şi să se simtă în siguranţă alături de noi. Pe măsură ce copiii dobândesc noi abilităţi care le permit să se implice din ce în ce mai mult în rutine, îşi dezvoltă încrederea în sine, sentimentul că sunt competenţi. Prin urmare, folosim fiecare ocazie pentru a-i stimula pe copii să „se ajute singuri”. Nu în ultimul rând, rutinele reprezintă ocazii de a hrăni curiozitatea copiilor şi de a-i ghida în încercarea de a înţelege lumea înconjurătoare.
Rutinele Heidi:
– Sosirea şi plecarea de la creşă
– Spălarea şi schimbarea scutecului/folosirea oliţei
– Servirea meselor
– Somnul de amiază
– Îmbrăcarea şi dezbrăcarea
Experiențele de învățare
Copiii mici sunt foarte dornici să descopere şi să înveţe prin fiecare experienţă pe care o trăiesc. Pentru a-i ajuta să înveţe din acestea, planificăm activităţi şi experienţe observând îndeaproape ceea ce îi interesează pe copii şi abilităţile pe care le au în dezvoltare. Interacţiunile pozitive pe care le avem cu copiii sunt cele care fac din experienţele trăite de aceştia oportunităţi pentru interacţiona pozitiv cu cei din jur şi a-i stimula să înveţe.
Explorăm mălai, făină, gelatină, apă și multe altele (Laborator)
Gustăm și pregătim mâncare
Ieșim afară
Ne jucăm cu jucării
Ne jucăm de-a…
Învățăm din cărți
Ascultăm și facem muzică, ne mișcăm și dansăm
Creăm prin artă