Skip to content

După ce ne-am exersat Recunoștința, continuăm proiectul Copii cu caracter cu Optimism :).

Psihologul Martin Seligman, autorul cărții The Optimistic Child,  scrie că în peste 1000 de studii, la care au participat peste un milion de copii și adulți, s-a demonstrat că persoanele optimiste devin deprimate mai rar, au mai mult succes la școală și la serviciu și, surprinzător, sunt mai sănătoase din punct de vedere fizic decât oamenii pesimiști. Seligman consideră că optimismul este o abilitate ce poate fi dobândită.

Ce înseamnă paharul gol versus paharul plin? Optimistul crede că lucrurile bune sunt permanente și generalizate, iar întâmplările nefericite sunt ocazionale, temporare. În plus, el crede că acestea se întâmplă datorită lui. Pesimistul crede că întâmplările pozitive sunt temporare (rezultat al norocului sau al coincidenței), iar cele negative sunt permanente (din diverse motive, vina lui sau a celor din jur).

Gândurile pozitive ajută la gândirea creativă, atenția sporită și o viziune de perspectivă. Gândurile negative dezvoltă gândirea critică și pe cea analitică, dar mai degrabă în sensul „Ce nu merge bine aici?”. Pericolul pesimismului este depresia. Astăzi, un copil are de zece ori mai multe șanse să sufere o depresie gravă. În urma unui sondaj la care au participat 3000 de copii între 9 și 14 ani, a reieșit că 9% dintre copii aveau adevărate episoade depresive.

La întrebarea Cum creștem un copil optimist?, primul răspuns este același ca la orice trăsătură de caracter: Fii model! Fii mai conștient de modul în care privești lucrurile, de modul în care rezolvi problemele în familie, de modul în care îi prezinți copilului consecințe. Dacă ți se pare că folosești prea mult Aoleu! și Avem o problemă!, poți începe să îți schimbi conștient felul de a privi paharul.

Un alt mod în care influențezi optimismul/pesimismul copilul tău este modul în care îl critici. Reproșurile exagerate induc sentimente de vinovăție și de rușine mai intense decât este necesar pentru a-l stimula pe copil să se schimbe. Explicați problemele în termeni realiști și priviți cauza drept un lucru specific și care poate fi modificat.

Replici adresate copiilor în mod pesimist/optimist:

Ți-am spus de un milion de ori versus Ți-am spus de trei ori

Ești egoist(ă)/dezorodonat(ă) versus M-ai încurcat azi 

Dacă nu vii acum, magazinul se va închide și vom rămâne flămânzi versus alternative viabile, dar mai puțin plăcute

O altă modalitate de a dezvolta optimismul copilului tău este cititul poveștilor.  Caută acele povești în care personajele rezolvă situațiile mai puțin plăcute, nu doar pe cele în care vine prințul salvator.

Vom face și noi aceste lucruri la grădiniță, timp de o lună. După această perioadă, revenim cu reacțiile copiilor.

Suntem convinși că va fi o lună minunată 🙂

–––––

Bibliografie:

Martin Seligman, Flourish

Martin Seligman, The optimistic child

Lawrence E Shapiro, Inteligența emoțională a copiilor

 

Publicat de Daiana.

This Post Has 0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back To Top